Per ongeluk veroorzaakte schade toch niet gedekt

Geplaatst op: 03-02-2020, 12:01:42

Een man die tijdens het optuigen van de kerstboom in de kerk per ongeluk de avondmaalsbeker omstootte, dacht voor de schade gedekt te zijn via zijn aansprakelijkheidsverzekering. Hij kwam van een koude kermis thuis.

Tijdens het optuigen van de kerstboom had de man niet door dat de kostbare beker achter hem stond. Die beschadigde toen de man hem omstootte. Reparatie zou zo’n €1000 kosten als het mogelijk zou zijn, vervangen zo’n €3500.

De totale schade is dus een beetje onduidelijk.

Vrijwilliger

De man ging ervan uit dat zijn aansprakelijkheidsverzekering van Interpolis de schade wel zou dekken. Dat bleek niet zo te zijn. De verzekeraar had namelijk in de voorwaarden opgenomen dat schade die als vrijwilliger is ontstaan, niet wordt gedekt als de ’werkgever’ eist dat de schade wordt betaald.

In principe valt een werknemer, ook een vrijwilliger, namelijk onder de aansprakelijkheid van zijn werkgever.

De man vond niet dat de kerk zijn werkgever was en stapte naar het Kifid. Daar geeft de verzekeraar aan dat ook schade door gedrag dat niet onrechtmatig is, niet onder de dekking valt. Oftewel, schade door een ongelukje valt volgens de verzekeraar niet onder de dekking.

Omstoten

Opvallend, want verreweg de meeste mensen sluiten juist een aansprakelijkheidsverzekering af om gedekt te zijn voor schade die per ongeluk is ontstaan, zoals het per ongeluk omstoten van een dure vaas.

De meeste verzekeringen sluiten ook schade uit als deze juist met opzet, door ’grove schuld’ is ontstaan.

Bij Interpolis was deze schade wel gedekt geweest als de man was gewaarschuwd dat de beker achter hem stond, of als hij hem ergens had omgestoten waar hij niet had mogen komen. Dat was hier niet het geval: de man versierde de kerstboom en deed niets verkeerds.

Ongelukkige samenloop

Het Kifid steunt echter de verzekeraar. Dat de man de beker omstootte, kwam door een ongelukkige samenloop van omstandigheden en schade die per ongeluk is ontstaan, valt niet onder de dekking.

Het klachteninstituut voor de financiële sector ligt onder de loep. Ze wordt er door bijvoorbeeld de SP van beschuldigd een thuisfluiter te zijn. Minister Hoekstra heeft toegezegd dat een onafhankelijke commissie onderzoek naar het instituut gaat doen.

Bron: bijdrage van Marlou Visser van 3 februari 2020 op www.dft.nl